الثلاثاء، 4 مايو 2010

عضيت كلب.. من كلاب الشوارع !!

أصبحت حالتي يرثي لها كلما شاهدت برنامجاً تلفيزيونياً أو تحقيقاً صحفياً يتناول ماتسمي بظاهرة "التحرش الجنسي"
فمصر التي عرفت في الستينات موضه الميني والميكروجيب؛ لم تتخيل ابداً ان ترتدي بناتها الملحفه والزي الافغانستاني ومع ذلك يتعرضن للتحرش والذي كان يسمي قديماً بالمعاكسات..
بل اصبحت معاكسات مابعد الحداثه تسمي بالتحرش وتحولت الكلمات المستخدمه من (ياصفايح الذبده السايحه يابراميل القشطه النايحه) الي الفاظ بذيئه ومد للأيدي !!!!
وكل الشواهد توضح تعرض كافه بنات وسيدات مصر للألفاظ والمعاكسات من قبل المتحرشين..
اتذكر ان "تيته " ايضاً اخبرتني بأنها تتعرض للمعاكسات اثناء سيرها في الشارع

وفي الحقيقه لم اجد مبرراً لأخواننا المتحرشين فيما يفعلونه من رمي للألفاظ المنيله كلما رأوا فتاه تسير في امان الله.
في حين ان المحللين النفسيين والاجتماعيين ارجعوا الاسباب الي السعار والكبت الجنسي؛ وكلها صفات تذكرني بحيوانات الغابه ، بل أستطيع ان اجزم بأن حيوانات الغابه تستطيع التحكم في شهواتها عن بعض رجال هذا العصر-وحط تحت كلمه رجال دي مليون خط لأن فيها كلام-
وتمشياً مع هذه السياسه ظهرت حملات تتطالب بوضع حدود لهذه المهازل اذكر منها حمله ساهم فيها شباب محترمون وهو ما يعطي بصيص من الامل تسمي حمله "احترم نفسك"-مشوفتش حد احترمها-
وفئات من المثقفين اطلقت عليهم لقب "كلاب الشوارع"- مع انني اشفق علي الكلاب من هذا التشبيه ولا استبعد قيام الكلاب باعتصام احتجاجاً علي تشبيه المتحرشين بهم..

استمرت حاله الاشمئزاز تراودني حتي جاء ذلك اليوم المشئوم، كنت اسير في أحد شوارع منطقتي المزدحمه لتأديه مهمه سريعه ودفست نفسي داخل جاكت اسود بزعبوط اغلقته حتي رقبتي ودسست يدي في جيبي مع حاله نفسيه سيئه رسمت علي وجهي تعبير"ابو الغضب" مع تكشيرة وعقده حواجب وتبريقه في العينين ..وسرت بخطا سريعه كمن تطارد فأراً - وهو ما أكد لي ان الاخوة المتحرشين معندهمش نظر اساساً..ومع ذلك لم اضمر اي نيه للشر ؛ حتي جاء المأسوف علي عمرة
في الحقيقه لا يمكنني ان أطلق عليه لقب متحرش
فهو مر بجانبي راسماً علي وجهه ابتسامه عريضه-لم يكن يعرف انها الاخيرة- و ظل لمده دقائق يسير خطوتين ثم يلتفت لي ويبتسم
حتي كانت "البصه" الاخيرة...
لا اعرف نوع القوه التي اصابتني وجعلتني اقف و ابرق له و أقول بنبرة تشبه التجعيرة (بص قدامك وامشي عدل !!!)
اتضح لي انه من النوعيه اللي واخده قلم في نفسها ، فأكيد قال لنفسه " ازاي بنت تشخط فيا " رد عليها ووريها نفسها
وجدته يتوقف عن المشي و يلتفت لي و بعند واضح قال (مش ماااشي)......
ربما يبدو مافعلته غريباً بعض الشيء ولكنني وجدت نفسي وبدون سابق انذار أجذبه من ياقه قميصه وأقول له(قلتلك امشي احسنلك)
وقبل ان يرد روحت فاقعاه بونيه في وشه ثم بخفه ضربته بالشالوت!! :$
اعتقادي الشخصي انه اصيب بحاله من الصدمه افقدته النطق، ولم يفيق إلا عند تجمع المارة في الشارع و أمسكوا به ظناً منهم أنه هو من قام بالأعتداء عليّ :)

أحكموا قبضتهم عليه وهو يتوعد برد مافعلته به ،والناس يسألونني (هو عملك ايه يا أنسه؟!)
نظرت له بخبث من وسط هذا الحشد فوجدت وجهه كما الطمطمايه.
عدت بالذاكرة للخلف فتذكرت انه "بص لي "
ايوة بص لي هو انا كنت هاستنا لما البصه تتطور!!!

مشيت في الشارع بعد ان انهيت المهمه .رافعه رأسي و يا أرض اتهديّ..سلطان زماني والله..راحه نفسيه غريبه شعرت بأنني خلصت حق كل البنات من اذيه كلاب الشوارع

عدت افكر بجديه لو كل بنت دافعت عن نفسها بكل ماتمتلك من قوه ضد الهيمنه الذكوريه الشوارعيه التي توهم الرجل من دول انه ممكن يعمل أي حاجه ومحدش هيقوله عيب !!
في قراره نفسي اعلنت الحرب علي التحرش والمتحرشين ولا أستبعد اصدار كتاب يحمل عنوان
( عشر نصايح لتعبئه المتحرشين في صفايح)
يتضمن بالصور كيفيه تأديب المتحرشين حيث يتم رصهم وربطهم بعنايه و كل بنت تلطع كل واحد علي قفاه و بعدين نسيّب عليهم الكلاب السعرانه..
ثم عده نصائح للمتحرش
*عزيزي المتحرش أنت جزء من هذا الشعب المصاب بفقر الدم والانيميا و الاكتئاب و الشلل الرعاش وهشاشه العظام
*تذكر أنك مذلول في طوابير العيش و إرتفاع الاسعار والجري كما الحمار وراء لقمه العيش
*تذكر أنك مضروب بالصرمه في بلد يورث فيها الحكم في ظل نظام يفترض انه جمهوري!! ومضحوك عليك بانك سبعتلاف سنه حضاره
* عزيزي المتحرش شوفلك شغلانه ترفع مقامك ومقام بلدك او هوايه تنفعك بدل المضايقه في بنات الناس
*عزيزي المتحرش اختشي وخلي في عينك حصوة ملح

ليس الخبر ان يقوم كلب بعض شخص ما..ولكن الخبر ان يقوم الشخص بعض هذا الكلب !!

هناك 8 تعليقات:

  1. مش كفااااااااية...
    انا دايما شايف ان ده اوان رياضات الدفاع عن النفس للبنات ، مادام-و أقولها آسفا-الرجالة مش عارف تتحكم في نفسها يبقا خلي البنات تتحكم فيها بمعرفتها...
    ربنا يهدي الشباب و يزيد الشباب المهدي هداية...
    تحياتي...

    ردحذف
  2. يااااااااه
    تصدق انا كنت بدأت افقد الامل في المدونه دي..كنت اكتفيت بنوتس الفيس بوء
    و بفتحها بالصدفه لقيت تعليقك مصدقتش عينياحتي تلاقيني عملت نيولوك للمدونه ورشيت ديتول وكده
    و بالنسبه للموضوع ده فهو عن تجربه شخصيه
    وايوة انا فعلا ضربت الشخص ده
    وانت اول حد يقولي مش كفايه
    كل الناس تقولي ازاي بنت تعمل كده
    والولد ده لو كان ساب نفسه عليكي كان عمل وسوي
    بس ولا هزني
    ويقيت ماشيه اشوط وازعق في كل الي بيدايقوني في الشارع
    طالما صفات النخوة و الرجوله اصبحت في تراجع
    تحياتي :)))

    ردحذف
  3. مش عارف انا مستغرب من مدونين زي حضرتك و زي آنسة بسمة صاحبة مدونة (يا أنا يا أنتم في البلد دي) ، موضوعاتكوا بجد جميلة و واقعية وانا من أنصار الواقعية لإن الغالب بين المدونين حاليا يا إما رومانسية و عواطف و حاجات عندي حساسية ضدها ، يا إما موضوعات سياسية وانا بصراحة حمااااار كبير في السياسة...
    أنا مش مستغرب من رد فعلك لإن واحدة معرفة عملتها قبل كده و شجعتها علي اللي عملته ، و حاليا معاها الحزام الأصفر في الكاراتيه ، ناهينا عن ان المتحرش ذات نفسه بيكون عارف انه بيعمل تصرف خاطئ و صعب يقاوح فيه...
    أنا بقول مش كفاية لإني ساكن في بولاق الدكرور من أكبر المناطق الشعبية فيها من البلاوي دي كتير و بضطر دايما اخرج مع اخواتي البنات او اشتريلهم كل حاجة بنفسي...
    اللي يقولك عكس كده يا إما معندوش اخوات بنات يخاف عليهم يا إما هوا واحد منهم أصلا...يا إما بقا معندوش إحساس...
    مدونتك و اسلوبك جميل ، يا ريت تستعيدي نشاطك التدويني...
    تحياتي لحضرتك...

    ردحذف
  4. لا انا بلعب كاراتيه منذ الطفوله
    بس الحكايه مش محتاجه فنون قتاليه لأن عمليه الشحن الي البنت بتتعرضلها في الشارع المصري اصلا كافيه انها تحولها لأنسان غاب يمسك سلاح ويطيح في المتحرشين
    بس للأسف مفيش حد في الشارع بيتحرك ويرفض تصرف غلط
    كل واحد بيعمل نفسه من طنطا لو شاف بنت بتعاكس او بيتمد عليها ايادي
    كله بيقول وانا مالي...وصلنا لحاله صعبه من السلبيه
    عشان كده البنت لازم تدافع هي عن نفسها
    وخصوصا ان كله بقا يعاكس
    من 7 ل 70 سنه

    ردحذف
  5. هههههههههههههههه نفس الرد بتاعى لما فوجئت بكومنته منور عندى!:)))
    بصى يا هالة انتى طبعا عارفة رأيي فى الموضوع دا
    بما ان الناس لو اتكلمتى هيقولوا اوووه ايه دا ومينفعش البنت المؤدبة ترد!
    ولو سكتى هيقولوا ماهى اللى سكتاله شكلها هى اللى عايزة كدا!
    وبما انهم ناس ولا ليهم اى لازمه بجد لانهم بيشوفوا وبيسمعوا وبيعملوا عبط ومش واخدين بالهم دا اذا ماجوش قدموا يد العون!
    يبقى فستين داهية الناس وتاخدى حقك بايدك وبلسانك وبصوتك وبكل اللى تقدرى عليه..مدام كدا كدا هيتكلموا ويغلطوكى..خليكى تبقى غلطانه وانتى راجعة بيتك اقله مش حاسه بالقهر..وواخده حقك!

    ردحذف
  6. هاله

    انالو مكانك هعمل كدة واكتر


    اصل اللى زى ده ناقص تربيه وما عندوش اخلاق


    ربنا يهدى الجميع


    تحياتى

    ردحذف
  7. ana mewafe2 gedan 3la kalamek
    wla hwa aslan ensan kois maknesh bass men el awl
    3shan hwa mesh yerda 7ad yeboss le o5to keda

    ردحذف
  8. إن كنت غير معترفة بفرضية و وجوب الحجاب
    إن كنت تستثقلين ستر جسدك لأن الجو حار
    إن كنت لا تشعرين بالمسئولية عن شرفك
    إن كنت تعتبرين المشكلة مشكلة الشباب فقط
    إن كنت لا ترين الجزء الخلفي من سروالك لأنك لا تملكين مرايا في بيتك
    إن كنت ترين عدم وجود عيوب في جسدك مبرر لكشفه
    إن كنت لا ترين غضاضة في ارتداء الملابس الضيقة
    إن كنت لا ترين جسدك عورة
    إن كنت تخافين عتاب الناس ... و لا تخافين عتاب الله
    إن كنت ترين السفور حرية ... و لا ترين في العري عيب
    إن كنت لا تخافين أن يحرق الله جسدك (الجميل) في النار
    إن كنت لا ترين حتى مجرد الشبهة في وجوب الحجاب
    إن كنت لا ترين ملابسك الضيقة ملفتة للسيدات أنفسهن
    إن كنت لا تخجلين من بروز تفاصيل جسدك
    إن كنت لا تخجلين من العلامات التي ترسمها ملابسك الداخلية على ملابسك الخارجية

    فـــــــــــ

    ارتدي الحجاب ... على سبيل الرحمة !!!
    الرحمة و الرأفة و الشفقة بالشباب ... الذي يرى فيك ما يحبه و لا يطاله ... الذي يرى فيك ما يشتهيه و لا يجد ثمنه

    قال رسول الله (ص): " أرحموا من في الأرض يرحمكم من في السماء"
    قال رسول الله (ص): " من لا يرحم لا يرحم "

    ردحذف

عبر و قول رأيك انا ديموقراطيه